Короткий опис(реферат):
Актуальність статті полягає в тому, що для української державно-правової думки властивим є поширення декількох ідеологічних напрямків – консервативного, ліберального, соціалістичного, націоналістичного та їх різновидів і поєднань. Формування кожної з цих течій відбувалося під впливом сукупності внутрішніх і зовнішніх чинників, які мали як об’єктивну так і суб’єктивну передумову. Цікаво, що
консерватизм, який є однією із найстаріших правових ідеологій, був найменш популярним серед українців, в той час, як своїх пошуках ідеальної форми державності, українські мислителі апелювали до історично детермінованої монархічної влади часів Давньоруської держави, Гетьманщини. У статті розкриваються передумови поширення консервативної ідеології в Галичині та Наддніпрянщині, а також зміст консервативної державно-правової думки, що сформувалася в середовищі українських мислителів того часу. Цікаво, що консерватизм, який є однією із найстаріших правових ідеологій, був найменш популярним серед українців, в той час, як своїх пошуках ідеальної форми державності. Стосовно поширення консерватизму серед українців то основним джерелом для їх утвердження були політичні ідеї імперії Габсбургів. У випадку українців – віра в доброго монарха стала визначальною і в кінцевому випадку виступала навіть «запобіжником» поширення антидержавних рухів. Показовj, що віра в «доброго царя» була властива й для населення імперії Романових. На середину ХІХ ст. в тогочасних європейських монархіях, зокрема Австрійській та Російській, традиційними були декілька принципів, що й визначали популярність консерватизму і його зрозумілість для широких верств суспільства, а саме: ідея існування ідеального суспільного стану, була змінена концепцією абсолютизму, як єдино можливої форми організації державної влади, а також релігійна основа
суспільства й ідея авторитету влади. Характеризуючи масштаби поширення консервативних ідей серед українців ХІХ ст., слід вказати на обмежену соціальну базу цієї правової ідеології – як правило духовенство і тільки та його частина, яка залучалася до суспільно-політичного життя, а також окремі представники інтелігенції, які або були вихідцями із сімей священнослужителів або були близькі до них. Тобто, в ХІХ ст. український консерватизм знаходився на межі схоластики та секуляризації. Основними представниками консервативної державно-правової думки були Я. Головацький та П. Куліш. Однак їх погляди так і не були оформлені в цілісну концепцію чи ідею, а являли собою реакцію на суспільно-політичні процеси, які відбувалися в Австрійській та Російській імперіях. The relevance of the article lies in the fact that the spread of several ideological directions - conservative, liberal, socialist, nationalist and their varieties and combinations - is characteristic of Ukrainian state-legal thought. The formation of each of these currents took place under the inffuence of a set of internal and external factors, which had both objective and subjective prerequisites. It is interesting that conservatism, which is one of the oldest legal ideologies, was the least popular among Ukrainians, while in their search for an ideal form of statehood, Ukrainian thinkers appealed to the historically determined monarchical power of the times of the Old Russian state, the Hetmanship. The article reveals the prerequisites for the spread of conservative ideology in Galicia and Transnistria, as well as the content of conservative state-legal thought that was formed among Ukrainian thinkers of that time. It is interesting that conservatism, which is one of the oldest legal ideologies, was the least popular among Ukrainians during their search for the ideal form of statehood. Regarding the spread of conservatism among Ukrainians, the political ideas of the Habsburg Empire were the main source for their establishment. In the case of Ukrainians, faith in a good monarch became decisive and, in the final case, even acted as a «safeguard» against the spread of anti-state movements. It is indicative that the belief in the «good king» was also characteristic
of the population of the Romanov empire. In the middle of the 19th century in European monarchies of that time, in particular Austrian and Russian, several principles were traditional, which determined the popularity of conservatism and its comprehensibility for broad sections of society, namely: the idea of the existence of an ideal social state was replaced by the concept of absolutism as the only possible form of organization of state power, as well as the religious basis of society and the idea of authority. Characterizing the extent of the spread of conservative ideas among Ukrainians in the 19th century, it is necessary to point out the limited social base of this legal ideology - as a rule, the clergy and only that part of it that was involved in social and political life, as well as individual representatives of the intelligentsia, who either came from families clergymen or were
close to them. That is, in the 19th century. Ukrainian conservatism was on the verge of scholasticism and secularization. The main representatives of the conservative state and legal opinion were Ya. Holovatskyi and P. Kulish. However, their views were never formed into a coherent concept or idea, but were a reaction to the social and political processes that took place in the Austrian and Russian empires.