dc.contributor.author |
Надурак, Віталій |
|
dc.date.accessioned |
2025-10-02T06:52:19Z |
|
dc.date.available |
2025-10-02T06:52:19Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Надурак, В. (2023). Критичне мислення: поняття та практика. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 129–147. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-7 |
|
dc.identifier.other |
УДК 165 |
|
dc.identifier.uri |
http://repository.ukd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1669 |
|
dc.description |
Надурак, В. (2023). Критичне
мислення: поняття та
практика. Філософія освіти.
Philosophy of Education, 28(2),
129–147. (АРА style). |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Актуальність критичного мислення зумов-
лює необхідність дати чітке визначення даному
поняттю та дослідити кроки, необхідні для здо-
буття навички, що стоїть за цим поняттям.
Сьогодні в спеціалізованій літературі можна
знайти різноманітні дефініції критичного мис-
лення від чого може скластись враження наче ця галузь перебуває в хаотич-
ному стані. Проведений автором аналіз дав змогу виділити істотні ознаки
даного поняття, ґрунтуючись на яких критичне мислення визначається як
вміння аналізувати процес мислення на предмет його відповідності кри-
теріям раціональності. Здобуття цієї навички передбачає засвоєння трьох
основних складових: нормативної, дескриптивної та прескриптивної. Нор-
мативна складова включає в себе знання про стандарти раціонального мис-
лення. До цих стандартів належать не тільки правила, принципи та закони
логіки, але й базові закони статистики й теорії ймовірностей, а також пра-
вила наукової роботи. Дескриптивна складова передбачає засвоєння знань
про те, як ми насправді мислимо. В першу чергу йдеться про евристики та
когнітивні упередження, які є своєрідними алгоритмами, за якими відбува-
ється звичне мислення, і які нерідко ведуть нас до помилок. Прескриптивна
складова включає знання про те, як здійснити перехід від мислення звичного
до мислення правильного. Автор наголошує, що критичне мислення є між-
дисциплінарним проєктом, адже засвоєння цієї навички потребує викорис-
тання інформації з різних галузей знань. Водночас, в роботі висвітлюється
особлива роль філософської спільноти як у вивченні, так і у навчанні критич-
ного мислення. Відповідно, робиться висновок про необхідність більш актив-
ного освоєння українськими філософами цієї галузі знань, яка може стати
перспективною сферою реалізації їхніх професійних навичок. |
uk_UA |
dc.publisher |
Видається Інститутом вищої освіти Національної Академії педагогічних наук України у співпраці з Українським товариством філософії освіти. |
uk_UA |
dc.subject |
Критичне мислення |
uk_UA |
dc.subject |
мислення |
uk_UA |
dc.subject |
раціональність |
uk_UA |
dc.subject |
логіка |
uk_UA |
dc.subject |
філософія |
uk_UA |
dc.subject |
Critical thinking |
uk_UA |
dc.subject |
thinking |
uk_UA |
dc.subject |
rationality |
uk_UA |
dc.subject |
logic |
uk_UA |
dc.subject |
philosophy |
uk_UA |
dc.title |
Критичне мислення: поняття та практика |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |