Короткий опис(реферат):
У статті обґрунтовано необхідність диверсифікації туристичних атракцій в Карпатському регіоні – найбільш
популярній туристичній дестинації України в умовах війни. Проаналізовано етапи розвитку туризму в останні
роки, які характеризуються значною невизначеністю економічних умов через пандемію та війну в Україні.
В межах Івано-Франківської обл. ідентифіковано нові туристичні атракції – базари Гуцульщини, проаналізова-
но їх значення для диверсифікації туристичних пропозицій. Акцентовано увагу на негативних аспектах впливу
туризму на місцеві ремесла та виробництва, які в літературі означені як ерозія культури та реконструйований
етнос. Зроблені висновки, що протягом затяжної війни внутрішній туризм розвивається, тому проаналізовані
в статті туристичні об’єкти можуть бути новими туристичними атракціями шопінг туризму та складовими інших
пізнавальних туристичних продуктів. The article substantiates the need to diversify tourist attractions in the Carpathian region – the most popular tourist
destination in Ukraine during the war years. The purpose of the study is to identify new tourist products and attractions
for the development of tourism activities in the Ivano-Frankivsk region in order to diversify domestic tourism products
in Ukraine. The stages of tourism development in recent years, characterized by significant uncertainty in economic
conditions due to the pandemic and the war in Ukraine, are analyzed. Based on the analysis of statistical information,
it is concluded that the tourism industry shows examples of adaptability and flexibility, has a stable trend towards an
increase in the volume of services provided. Thus, the tourism industry of the Ivano-Frankivsk region is developing in accordance with all-Ukrainian trends: tax revenues from the tourism sector for 9 months of 2024 amounted to
183 million UAH, which is 84 million more than for the same period in 2023. An analysis of the structure of tourist
offers of operators during the war years indicates an increase in the number of domestic tourism tours. Due to growth
of domestic tourism, tour operators need new ideas and tourist locations, on the basis of which it is possible to
diversify regional tourist offers. Within the Ivano-Frankivsk region, new tourist attractions have been identified – the
Hutsul bazaars, their significance for the diversification of tourist offers has been analyzed. The bazaars of Kosov,
Kuty, and Kolomyia have been characterized as tourist attractions. These tourist facilities offer Attention is focused
on the negative aspects of the impact of tourism on local crafts and production, which in the literature are defined
as the erosion of culture and a reconstructed ethnicity. A separate problem is the offer of products made in the local
style, produced in China. It is of very low quality, but it also has a low price, which encourages local sellers to sell
such products. The conclusions are drawn that during the protracted war, domestic tourism is developing, therefore
the Hutsul bazaars analyzed in the article can be new tourist attractions for shopping tourism and components of
other cognitive tourist products.
Суть розробки, основні результати:
Коробейникова Я.С., Щука
Г.П., Петрунчак І. М.
Диверсифікація
туристичних атракцій як
інструмент адаптації галузі
до умов невизначеності
(можливості Івано-
Франківської області).
Економіка та суспільство:
Журнал. Серія Туризм.
2025. № 71.