Короткий опис(реферат):
Стаття присвячена дослідженню дистанційного управління та організації гібридної робочої моделі. Досліджено переваги та недоліки дистанційного управління, проте в умовах розвитку комп'ютерних технологій набуває все більшої актуальності віддалена робота. Дано визначення сутності понять «дистанційне управління» та «гібридна модель роботи». Розглянуто типи гібридних робочих моделей: Remote-First, Офісно-часова робота, Ofice-First. Практичний досвід використання цієї моделі в Quora та Dropbox показали позитивні результати. Досліджено переваги та недоліки гібридної робочої моделі, визначено відмінність між роботою вдома та змішаною моделлю роботи. Виділено складові гібридної моделі роботи: варіанти віддаленої роботи; доступ до офісу або робочого місця; гнучкі графіки; технології та інфраструктуру; інструменти для спілкування та спільної роботи; політика та рекомендації. Розглянуто найкращі практики розробки ефективної гібридної моделі робочого місця. Виокремлено компоненти такої роботи: комунікація, співпраця, культура, зв'язок. In the context of today's changing labor landscape, the importance of remote work has increased
signi cantly, which has sparked conversations between various businesses and their staff. This meth-
odology provides an in-depth look at the multifaceted nature of remote work, examining its bene ts,
potential challenges, and solutions. The advantages and disadvantages of remote control have been
studied, however, in the conditions of the development of computer technologies, it is gaining more and
more relevance. The essence of understanding "remote control" and "hybrid work model" is de ned.
Notably, when used wisely, remote work offers signi cant bene ts such as nancial savings, increased
flexibility, increased efficiency and innovation combined with improved work-life balance. The telecom-
muting paradigm is not without its challenges, including potential productivity declines, communication
difficulties, data integrity concerns, the destruction of organizational morale, and barriers to newcomer
assimilation. To meet these challenges, a range of interventions and technological tools are proposed,
including de nitive guidelines, capacity building, periodic evaluations and professional development
pathways. A hybrid work model that combines the bene ts of remote work with episodic office tasks
is advertised as the optimal way to advance. Within this framework, the office turns into a center of
collective cooperation and meetings, rather than a permanent professional residence. Emphasis is
placed on the potential bene ts of creating an aesthetically pleasing office environment and reallocat-
ing funds previously used to maintain it as a magnet for attracting and retaining talent. Types of hybrid
working models are considered. Practical experience using this model at Quora and Dropbox showed
positive results. The advantages and disadvantages of the hybrid working model are studied. The dif-
ference between working at home and the hybrid work model is de ned. The components of the hybrid
work model are highlighted. Best practices for developing an effective hybrid workplace model are
considered. The components of hybrid work are highlighted.
Суть розробки, основні результати:
Лизак М. П., Материнська О. А., Гринів Л. В. Сучасні тенденції у менеджменті: перехід до гібридної робочої моделі та дистанційного управління= Modern trends in management: transition to a hybrid work model and remote management // Цифрова економіка та економічна безпека: електронний науково-практичний журнал, 2023. Вип. 8 (08). С. 29-36: рис. 4.