Abstract:
У даній статті проводиться детальний аналіз пісенної творчості Олександра Білаша за двома чинниками – концептуальними моделями: архітектонічний (структура, метроритм, стильові ознаки) та жанрово-тематичний («Відлуння війни», «Краса рідного краю», «Біографічні пісні», «Кохання» та ін.). Мета статті полягає у виявленні колористики стилістичних ознак легкого жанру; у характеристиці архітектонічних моделей та в угрупуванні пісенного матеріалу по жанрово-тематичним категоріям. Проаналізовано палітру пісенної спадщини митця в нотній та слуховій фіксаціях; медіа потоки минулого та теперішнього століть. Зазначено, що композитор є майстром крупної форми, автором опер, моноопер, двох концертів для фортепіано, ораторії та кантат, однак пісенна творчість митця принесла йому широку популярність і займає центральне місце в його мистецькій діяльності. Акцентовано увагу на симфонічний принцип розбудови тематичного зерна в пісенних мініатюрах. Манера вокальних фраз є академічною. Широкого діапазону композитор досягає кількома способами: 1. Шляхом висхідних терцево-квартових поспівок; 2. Висхідних та низхідних широких інтервальних ходів на сексту, септиму, зрідка нону; 3.Регістрово-теситурного співставлення. Для показу тембрової яскравості композитор використовує широкі ходи як в у висхідних фразуваннях, так і в низхідних ходах. Виявлено, що метроритмічні зміни природньо вплітаються в загальну тканину пісні, позбавляють п’єсу однорідності не впливаючи на архітектонічне вирішення. В меншій мірі розглянуто роль інструментального супроводу, який носить на собі
формотворчу роль. Подано перелік угрупувань пісень за тематично-жанровим принципом з характеристикою взірців. В концепції «Біографічні пісні» виявлено найбільшу кількість широковідомих шлягерів, а також зазначено, що незважаючи на імітацію фольклорних джерел, стиль композитора простежується в оригінальних гармонічних сполученнях акордів завершальних автентичних каденцій. Незважаючи на академічну спрямованість усієї пісенної творчості Білаша, існує чимало сучасних трактувань в джазовій манері, які освіжають музичну канву сучасними гармонічними барвами. This article provides a detailed analysis of Oleksandr Bilash's songwriting based on two factors - conceptual models: architectonic (structure, metrical rhythm, stylistic features) and genre-themed («Echoes of War», «Beauty of the Native
Land», «Biographical Songs», «Love», etc.) The purpose of the article is to reveal the colouring of stylistic features of the light genre; to characterise architectonic models and to group the song material into genre and thematic categories. The author analyses the palette of the composer's song heritage in musical and aural recordings; and media ໍows of the past and present centuries. It is noted that the composer is a master of a large form, the author of operas, mono-operas, two piano concertos, oratorios and cantatas, but the song creativity of the artist brought him wide popularity and occupies a
central place in his artistic activity. Attention is focused on the symphonic principle of developing the thematic grain in song miniatures. The manner of vocal phrases is academic. The composer achieves a wide range in several ways: 1. By ascending tertian-quartal chants; 2. Ascending and descending wide interval moves on sextet, septet, and occasionally non; 3. Register-tessitura juxtaposition. To show timbre brightness, the composer uses wide moves both in ascending phrasings and descending moves. It is shown that metrical changes are naturally interwoven into the overall fabric of the song, depriving the piece of homogeneity without affecting the architectonic solution. To a lesser extent, instrumental accompaniment is considered to play a formative role. A list of song groupings according to the thematic and genre
principles is presented, along with a description of the samples. The concept of ‘Biographical Songs’ reveals the largest number of well-known hits, and it is also noted that despite the imitation of folklore sources, the composer's style can be traced in the original harmonic chord combinations of the ȧnal authentic cadences. Despite the academic orientation of all of Bilash's songwriting, there are many contemporary interpretations in the jazz style that refresh the musical canvas with modern harmonic colours.
Description:
Cемкович В. Концептуальність моделей легкого жанру Олександра Білаша=The conceptuality of the modelsxof the light genre by Oleksandr Bilash // Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2025. Вип. 84, том 3. С. 91-95.