Короткий опис(реферат):
Метою статті є комплексне дослідження становлення, творчої еволюції та стильових трансформацій вокально-інструментального ансамблю «Ватра» у контексті розвитку української естрадної музики. Методи дослідження у науковій статті становлять усталеність на міждисциплінарному підході, який синтезує музикознавчий, культурологічний, історико-хронологічний, порівняльно-аналітичний
та джерелознавчий методи. У роботі використано структурно-жанровий та стилістичний аналіз музичного матеріалу, а також історико-культурний підхід до вивчення соціального контексту діяльності ансамблю. Наукова новизна полягає у першому комплексному дослідженні ВІА «Ватра» як ключового феномену
становлення української естради. Уточнено хронологію, структуру та основні етапи функціонування колективу, систематизовано стильові та аранжувальні особливості репертуару. Виявлено характерні риси музично-естетичних орієнтирів ансамблю у взаємодії з фольклорними джерелами, актуальними музичними стилями та вимогами офіційної культурної політики. Запропоновано новий підхід до осмислення творчості ВІА «Ватра» та І. Білозіра як продюсерського і художнього
феномену, що сформував інноваційний формат української естради, зокрема візуально-сценічні моделі (мюзикл, музичний фільм, кліп). Уведено до наукового обігу малодосліджені матеріали, що висвітлюють внутрішню динаміку колективу та соціокультурний контекст його діяльності. Висновки. «Ватра» – не просто вокально-інструментальний ансамбль, а багатогранне культурне явище, що
акумулювало національні музичні традиції, модернізаційні естетичні прагнення та соціокультурну рефлексію епохи. Колектив пройшов складний шлях стилістичних трансформацій – від джаз-рокових та фольк-джазових інтонацій до впровадження диско, синті-попу й етно-попу, – зберігаючи при цьому цілісність художнього образу. The purpose of the article is a comprehensive study of the formation, creative evolution, and stylistic transformations of the «Vatra» vocal and instrumental ensemble in the context of the development of Ukrainian pop music. The methods of the investigation are based on the interdisciplinary approach that synthesizes musicological, cultural, historical and chronological, comparative and analytical, and source studies methods. The work uses a structural, genre, and stylistic analysis of the musical material, as well as a historical and cultural approach to the study of the social context of the ensemble's activities. The scientific novelty lies in the first comprehensive study of VIE «Vatra» as a key phenomenon in the formation of Ukrainian pop music. The chronology, structure, and main stages of the ensemble's functioning are clarified, and the style and arrangement features of its repertoire are systematized. The characteristic features of the musical and aesthetic guidelines of the ensemble in interaction with folklore sources, current musical styles and the requirements of official cultural policy are
revealed. A new approach is proposed to understanding the work of «Vatra» and I. Bilozir as a production and artistic phenomenon that formed an innovative format of Ukrainian pop music, in particular visual and stage models (musical, music film, music video). The article brings into scientific circulation little-studied materials that highlight the internal dynamics of the group and the socio-cultural context of its activities. Conclusions. «Vatra» is not just a vocal and instrumental ensemble, but a multifaceted cultural phenomenon that accumulated national musical traditions, modernizing
aesthetic aspirations, and socio-cultural reflection of the era. The group has gone through a difficult path of stylistic transformations – from jazz-rock and folk-jazz intonations to the introduction of disco, synth-pop and ethno-pop – while maintaining the integrity of the artistic image.
Суть розробки, основні результати:
Кметюк Т. В. , Толошняк Н. А. Еволюція стильових парадигм та музично-стильові орієнтири ВІА «Ватра» у контексті становлення української естради= Evolution of stylistic paradigms and musical and aesthetic guidelines of the VIE «Vatra» in the context of the formation of Ukrainian pop-music // Музикознавча думка Дніпропетровщини: збірник наук. статей. Дніпро: ГРАНІ, 2025. Вип. 29 (2). С 52-65.