Короткий опис(реферат):
У статті хронологічно впорядковано процес унормування децентралізації як основоположного принципу рефомування місцевого самоврядування в Україні – від прийняття конституційних засад у 1996 р. до концептуалізації реформи у 2014 р. та апробації новим районуванням країни у 2020 р. Акцентовано ключові тези для розуміння децентралізаційної реформи крізь призму євроінтеграції, зокрема
щодо важливості сприйняття: децентралізації не як зовнішньої вимоги, а як одного з провідних демократичних принципів; процесу залучення громадян до формування системи місцевого самоврядування як запоруки перетворення його на інститут локальної демократії; євроінтеграції як допоміжного інструменту вивчення і запозичення кращих європейських практик функціонування політичної системи тощо. Проаналізовано європейські пріоритети у реформуванні і розбудові системи місцевого самоврядування. Доведено, що з формальної точки зору відповідні аспекти європейських та вітчизняних практик збігаються, а саме щодо створення законодавчої бази і конституційного закріплення структури і функцій органів місцевого самоуправління, набуття ними реальних повноважень з упровадженням децентралізації влади; функціонування розгалуженої системи органів управління місцевими справами; розширення набору адміністративних послуг, які надаються в громаді; запровадження бюджетної децентралізації та інш. Також доведено подібність компетенцій (у сферах фінансово-економічної діяльності, охорони громадського порядку, комунального господарства, охорони навколишнього середовища, соціальній сфері) органів місцевого самоврядування в Україні та країнах ЄС.Підсумовано, що подальше поглиблення євроінтеграції має сприяти наданню громадам в Україні більших повноважень і можливості розширювати інструментарій своєї діяльності за рахунок адаптації європейських кейсів локальної демократії і взаємодії з населенням. The article chronologically arranges the process of normalization of decentralization as a fundamental principle of the local self-government reform in Ukraine – from the adoption of the constitutional fundamentals in 1996 to the conceptualization of the reform in 2014 and testing of new zoning of the country in 2020. The key theses for understanding decentralization reform through European integration lenses are emphasized, in particular, the importance of perceiving: decentralization not as an external requirement, but as one of the leading democratic principles; the process of involving citizens in the formation of the local self-government system as a guarantee of its transformation into the institution of local democracy; European integration as an auxiliary tool of study and borrowing the best European practices of the functionality of political system. European priorities in reforming and developing the local self-government system were analyzed. It is proved that formally the relevant aspects of European and domestic practices coincide, in particular, those regarding the formation of legislative framework and constitutional establishment of the structure and functions of local self-government bodies, their acquisition of real authority with the implementation of decentralization of the power; functioning of a branched system of local affairs management bodies; expansion of the set of administrative services provided in the community;
implementation of budget decentralization and others. It is also proved that the competences of local self-government bodies in Ukraine and EU countries are alike (in areas of financial and economic activity, protection of public order, public utilities, protection of environment, social area). It is summarized that the further deepening of European integration should contribute to providing more authority and opportunity to expand the tool set of their activities to the communities in Ukraine due to adaptation of European cases of local democracy and interaction with the population.
Суть розробки, основні результати:
Марчук В. В., Мельничук В. І. Стан інтеграції європейського досвіду у функціонування системи місцевого самоврядування України // Регіональні студії, 2022. №31. С. 34-39.